Jdi na obsah Jdi na menu
 


Software DSG převodovek

Převodovky DSG od koncernu Volkswagen jsou roboticky ovládané dvouspojkové mechanismy se svými klady, ale bohužel i zápory. O konstrukci a vlastnosti těchto převodovek bylo již hodně napsáno, zaměříme se na funkčnost mechatroniky celého řadícího systému.

Výrobce vozidel programuje chování vozu tak, aby uživatel při jízdě nepoznal přeřazení na jiné převodové stupně a vozidlo bylo komfortně naladěno. Velká část vozidel s převodovkou typu DSG je vybavena vznětovými, chcete-li naftovými motory se čtyřmi válci s 16-ti ventily. Chování moderních dieselových motorů s vysokotlakým vstřikováním paliva, přeplňovaných turbodmychadly s variabilní geometrií lopatek, je samo o sobě hodně nevyvážené. Vše je podřízeno emisním limitům a složitostí různých komponentů, které se starají o chod motoru. Výsledkem je poměrně tvrdý hlučný chod motorů a relativně úzké pásmo využitelných otáček, kde motor vytváří hnací sílu motoru, tedy točivý moment. V praxi to znamená, že při rozjezdu s manuální převodovkou musíte motor držet ve vyšších otáčkách cca 1800 ot/min, aby byl citelný nárust síly a vůz se plynule s mírným prokluzem spojky rozjel.

Převodovky DSG musí tento negativní jev (malá síla motoru v nízkých otáčkách) řešit pro snadné rozjíždění i přeřazení jednak snížením točivého momentu motoru, jednak silným prokluzem jednotlivých obložení spojek. Když k tomu připočteme snahu výrobce o plnění emisních limitů, nízkou spotřebu paliva a záměrnou postupnou degradaci hnacího pohonu, dostaneme vozy s motory s otáčkami nižšími, než je technicky nutné pro jejich dlouhodobé fungování. Tyto motory jsou tedy laicky řečeno podtočené, což v praxi znamená, že dochází k velkému opotřebení celého spojkového ústrojí, nadměrnému opotřebení motorů nerovnoměrným chodem, zanášení EGR ventilu a motoru karbonovým nánosem z oleje. 

Úpravou ovládacího software převodovek DSG typu DQ200, DQ250, 380, DQ500 atd. se lze výše popsaným problémům předejít. My vozidlo napojíme na diagnostický přístroj a upravíme parametry převodovky tak, aby řadila rychleji, v optimálních otáčkách motoru v závislosti na točivém momentu a zatížení vozidla. Navíc při využití úpravy software motorů od naší společnosti na zvýšení výkonu není většinou nutné používat režim řazení z režimu D na režim S – vše záleží na pokynu vozidla sešlápnutím plynového pedálu a hlavě řidiče .

img_20210521_134455.jpg